هر چند حفظ نظام اسلامي يكي از واجبات مهم ميباشد و از سوي ديگرخداوند در قرآن کريم ؛ مسلمانان را امر به قوي شدن در مقابل دشمنان نموده و فرمان داده تا جهت بازدارندگي از هجوم دشمنان به کارآمدترين وسايل دفاعي روز مجهز شوند. اما نگاهي به ساير آموزه هاي اسلامي و سيره بزرگان اسلام به خوبي مشخص مي کنند که منظور از اين تجهيز، مجهز شدن به ابزار متعارف دفاعي است و الا آماده نمودن تجهيزات کشتار جمعي، با اهداف انساني اسلام منافات داشته و از سوي ديگر چهره اي زشت و ناخوشايند از اسلام به جهانيان ارائه مي دهد که به هيچ وجه به صلاح اسلام و نظام اسلامي نيست.
نكته اساسي اين است كه تعاليم و آموزههاي دين اسلام و اهداف حكومت اسلامي – كه همان احترام به حقوق انسانها و تكريم بشريت ميباشد – با استفاده از روشهاي نامشروع و غيرانساني براي حفظ حكومت، سازگاري ندارد. ديني كه بر اساس فطرت گام برميدارد و به حقانيت خود معتقد است، راههاي مسالمتجويانه را مقدم ميداند و جز در موارد ضروري، دست به اسلحه نميبرد. حضرت علي عليهالسلام در فرمان خود به مالك اشتر فرمود: «با رحمت و محبت و لطف با مردم روبهرو شو؛ آنها يا برادران ديني تو هستند يا همانند تو در خلقتند.
بر اين اساس، حتي در موارد ضروري و دفاع مشروع نيز دين مبين اسلام بر رعايت اصول ارزشي تأكيد ميكند. یکی از این اصول اصل عدالت و رحمت در جنگ است. بر اين اساس، در مقابل حمله و تجاوز دشمن، ميتوان مقابله به مثل كرد؛ اما نبايد از اصل عدالت، خارج و به كشتار غيرنظاميان و تخريب ساختمانهاي غيرنظامي منجر شود. جنگ، براي رفع موانع هدايت، تشريع شده، نه براي ظلم و تصدي و بر اين اساس، در تعاليم و آموزههاي دين اسلام، شكنجه و آزار دشمن، بستن آب بر آنها، كشتار افراد غيرنظامي، كشتار نظامياني كه به اجبار به صحنه نبرد آورده شدهاند، كشتار اسيران، مجروحان و امان خواهان، مثله كردن دشمن، تخريب و انهدام هدفهاي غيراساسي و غيرنظامي دشمن، كشتن حيوانات اهلي، محاصره اقتصادي غيرنظاميان، نهي شده است.
دين اسلام به رعايت كامل حقوق انسانها و پرهيز از هر گونه ظلم و تعدي، حتي در برابر دشمنان، اهتمام خاص دارد. در جنگ صفين، سپاهيان معاويه زودتر به محل جدال رسيدند، شريعه را در اختيار خويش گرفتند و آب را بر روي سپاهيان اميرالمومنين(ع) بستند. امام(ع) طي عباراتي از ضرورت جهاد و مقابله با سپاه معاويه در جمع اصحاب خويش سخن گفتند و سرانجام با نبرد ، شريعه به دست ياران علي(ع) افتاد. در اين هنگام برخي از سرداران سپاه امام دستور دادند که آب بايد بر سپاهيان معاويه بسته شود؛ همانگونه که آنها بستند. هنگامي که اميرالمومنين(ع) از اين مسئله آگاه شد، به شدت مخالفت کرد و فرمود: «اي مردم! همانا خداوند بزرگ شما را به علت ستمکاري و بدکاري آنان بر ايشان پيروز گردانيد؛ به راستي که اگر شما چنين کار زشتي را مرتکب شويد، به مراتب بدتر است از اينکه آنها شما را از آب منع کردند.» حضرت سپس در نامه اي خطاب به معاويه نوشت: «همانا ما با تو معامله به مثل نمي کنيم. از آب استفاده کن. ما و شما در آن برابريم.»
در مورد استفاده از سلاحهاي كشتار جمعي، مانند سلاحهاي هسته اي ، ميكروبي، شيميايي و.. براي حفظ نظام اسلامي نيز مطالب فوق قابل ملاحظه ميباشد؛ زيرا در اسلام، استفاده از سموم براي نابودي دشمنان – از آن جا كه موجب انهدام جمعي ميشود و آسيبهاي غيرلازم به وجود ميآورد – ممنوع شده است. پيامبر (ص) از اين كه در سرزمين مشركان سم پاشيده شود، نهي ميكرد؛ به اين خاطر كه موجب كشته شدن كودكان، زنان و پيران ميشود «
و بر اين اساس در دکترين دفاعي نظام مقدس جمهوري اسلامي بر اساس آموزههاي اسلامي و اصول اخلاقي، از ابتدا با توليد، تكثير و به كارگيري سلاحهاي كشتار جمعي مخالف بوده ، ضمن پيوستن به قراردادهاي بينالمللي، حتي در سختترين شرايط، مانند بمباران شيميايي شهرهاي كشور توسط رژيم عراق، تعهد خود را مبني بر عدم استفاده از اين سلاحها، به اثبات رسانده است .
شما میتوانید این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید.