احتساب شهادت چند وجه دارد: ۱- شهادت فقهی به معنای اخص. ۲- شهادت حکمی به معنای خاص.
توضیح شهادت فقهی:
از نظر علم فقه افرادی که در معرکه و میدان نبرد کشته میشوند، شهید محسوب شده و غسل و کفن نیز ندارند و با همان لباس رزمی خود دفن میشوند.
حضرت امام خمینی در تحریر الوسیله مینویسند: «يسقط الغسل عن الشهيد و هو المقتول في الجهاد مع الامام عليهالسلام او نائبه الخاص بشرط خروج روحه في المعرکة حين اشتغال الحرب او في غيرها قبل ادراکه المسلمون حيا و يلحق به المقتول في حفظ بيضه الاسلام فلا يغسل و لا يحنط و لا يکفن بل يدفن بثيابه الا اذا کان عاريا فيکفن؛ غسل ميت ساقط است از شهيد، شهيد کسي است که با امام (ع) يا نائب خاص امام در جهاد شرکت کند و کشته شود، يا در زمان غيبت ولي عصر اروحنا فداه در وقتي که اسلام در معرض خطر هجوم دشمنان اسلام به مملکت اسلامي قرار بگيرد، براي دفاع از اسلام بجنگد و کشته شود (که اين قسم سوم را دفاع هم ميگوين»
البته برای اجرای این حکم، باید فرد، در عرصه نبرد کشته شده باشد. در جریان حکم شهید نسبت به کسی که در میدان جنگ زخمی شده و ساعاتی پس از انتقال به پشت جبهه، پیش از آنکه جنگ خاتمه یابد، کشته شده است، اختلاف میباشد. گروهی احکام شهید را بر چنین فردی جاری دانستهاند؛
توضیح شهادت حکمی به معنای خاص:
این قسم از شهادت، صرفاً در یک مسئله با نوع قبلی تفاوت دارد. شهیدی که در میدان مبارزه مجروح شده و به علت جراحات وارده از همان جنگ، در پشت جبهه یا بعد از جنگ از دنیا میرود. این فرد شهید محسوب شده اما از نوع شهید معرکه نیست که غسل و کفن از او ساقط شود. البته چنانچه گفتیم این مورد اخیر برخی اختلافات در فتوا را دارد. مقام معظم رهبری میفرمایند: «سقوطِ تکليف غسل و کفن شهيد از احکام اختصاصى شهيدى است که در ميدان جنگ کشته شود». حضرت امام خمینی نیز میفرمایند: «شهید در جبهه غسل ندارد ولی كسانی كه زنده بیرون آورده میشوند و در خارج جبهه به شهادت میرسند باید غسل داده شوند هر چند شهید محسوب میشوند».
بنابر این اگر منظور از شهادت در مورد جانباز شیمیایی این قسم باشد، از نظر اسلام و حکم دینی شهید محسوب شده اما باید پس از شهادت وی، او را غسل و کفن کنند.
شما میتوانید این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید.