چگونه کمک کردن به کشورهای مسلمان نظیر فلسطین و لبنان در حالی که خودمان در کشور دچار مشکلات اقتصادی هستیم جایز است؟

در پاسخ به‌این سوال لازم است تا مسئولیت‌های نظام و دولت اسلامی در ابعاد مختلف سیاسی داخلی و خارجی شناخته شود. به عبارت ديگر حيطه و گستره‏ى وظايف و مسؤوليت‏هاى دولت‏ها فقط در درون مرزهاى آن كشور محدود نمى‏شود، بلكه دولت‏ها جهت دستيابى به اهداف خود در سطح داخلى و بين‏المللى، از قبيل تأمين امنيت و منافع ملى و تحقق آرمان‏هاى ايدئولوژيك ناچارند تا محدوده‏ى عملكرد و اقدامات خود را به بيرون از مرزهاى بين‏المللى گسترش داده ودر عرصه‏ى معادلات و رقابت‏هاى بين‏الملل شركت فعال داشته باشند. امروزه به دليل گسترش ارتباطات و تكنولوژى، جهانى‏شدن اقتصاد و.. كه مرزهاى ملى كشورها را درنورديده است ديگر نمى‏توان حيطه عملكرد و وظايف دولت‏ها را در محدوده‏ى مرزهاى آن كشور، تعريف نمود، بلكه برعكس دولتى از توانايى بيشتر در سامان دادن به مسائل داخلى و تأمين امنيت و رفاه در سطح جامعه و تعقيب آرمان‏هاى ايدئولوژيك خود، بهره‏مندتر است كه به صورت فعال در مناسبات معادلات و رقابت‏هاى بين‏المللي حضور داشته و در چارچوب اصول سياست خارجى خويش، نقش مؤثرى را در تأثيرگذارى بر تحولات منطقه‏اى و بين‏المللي پيرامون، به خود اختصاص داده و از موقعيت‏ها و فرصت‏هاى بين‏الملل به بهترين نحو جهت پيشبرد اهداف سياست خارجى خود استفاده نمايد. عوامل متعددى در شكل‏گيرى سياست خارجى كشورها مؤثر مى‏باشند كه مهمترين آنها عبارتند از : ارزش‏ها و اعتقادات، ۲- زمينه‏هاى تاريخى و فرهنگى، ۳- ساختار نظام بين‏الملل، ۴- مشكلات و نيازهاى داخلى . دولت‏ها جهت تحقق اهداف سياست خارجى خود، از ابزارها و تكنيك‏هاى گوناگونى بهره مى‏گيرند؛ ابزارهايى نظير ديپلماسى، حربه‏هاى اقتصادى، نظامى و فرهنگى. استفاده صحيح و به موقع از اين تكنيك‏ها در ميزان موفقيت واحدهاى سياسى بسيار مؤثر است . براساس مطالب فوق درخصوص نحوه عملكرد جمهورى اسلامى در قبال مردم مظلوم غزه و فلسطين بايد گفت كه: اصول و اهداف سياست خارجى كشور ما نيز مانند ساير كشورها براساس عوامل متعددى؛ از قبيل ارزش‏ها و اعتقادات، تأمين امنيت منافع ملى و نيازهاى داخلى و.. شكل گرفته است. مضافا اين كه نظام جمهورى اسلامى ايران به دليل اصول و مبانى مكتبى خويش، اهميت ويژه‏اى براى دفاع از ساير مسلمانان و مستضعفان جهان قائل است و در سياست خارجى خود اين موضوع را نيز تعقيب مى‏نمايد . نظام جمهورى اسلامى ايران در دستيابى به اهداف خود در سطح بين‏الملل براساس توانايى و امكانات خويش و شرايط بين‏الملل از تمامى ابزارهاى سياست خارجى نظير ديپلماسى، تكنيك‏هاى اقتصادى و فرهنگى و.. در چارچوب اصول مكتبى و مقررات بين‏المللى استفاده مى‏نمايد. همچنین مباني فقهي دفاع از سرزمين‏هاي اسلامي وجوب دفاع از سرزمين‏هاي اسلامي از ضروريات فقه اسلام است ؛ بر اساس آيات ، روايات و ادله عقلي متعدد جامعه اسلامي پيكره واحدي است و مسلمين نمي‏توانند در قبال تهاجم بيگانگان به ساير مسلمانان بي‏تفاوت باشند. چنانکه خداوند متعال در قرآن کريم با صراحت به حمايت و دفاع از ستمديدگاني که مورد ظلم قرار گرفته و از وطن و کاشانه خويش اخراج و آواره شده اند ، فرمان مي دهد: «قاتلوا في سبيل الله الذين يقاتلونكم و لا تعتدوا ان الله لا يحب المعتدين واقتلوهم حيث ثقفتموهم و اخرجوهم من حيث اخرجوكم و الفتنة اشدّ من القتل ولاتقاتلوهم عند المسجد الحرام حتي يقاتلوكم فيه فان قاتلوكم فاقتلوهم كذلك جزاءالكافرين «
و «أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلي‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْلا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيراً وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ «و همچنين» وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً «؛ «چرا در راه خدا و براي رهايي مردان و زنان و كودكاني كه [به دست ستمگران تضعيف شده‏اند ]پيكار نمي‏كنيد؟! همان افراد [ستمديده‏اي ]كه مي‏گويند: پروردگار ما را از اين شهر (مكّه) كه اهلش ستمگرند، بيرون ببر، و از طرف خود براي ما سرپرستي قرار ده واز جانب خود، يار و ياوري براي ما تعيين فرما» پيامبر گرامي اسلام(ص) نيز مي‏فرمايد: «من اصبح و لم يهتم بامور المسلمين فليس بمسلم «و «من سمع رجلاً ينادي يا للمسلمين فلم يجبه فليس بمسلم؛ هر كس فرياد استغاثه هر مظلومي (اعم از مسلمان يا غير مسلمان) را بشنود كه مسلمين را به ياري مي طلبد، اما فرياد او را اجابت نكند مسلمان نيست. » بر اين اساس دفاع تنها بر كساني واجب نيست كه از سوي دشمن مورد هجوم قرار گرفته‏اند، بلكه همه مسلمانان وظيفه دارند در مقام دفاع از مسلماناني كه در بخشي از سرزمين‏هاي اسلامي مورد تجاوز قرار گرفته‏اند، دفاع كنند و با جان و مال خود در راه خدا جهاد نموده و در زمينه‏هاي مختلف سياسي، اقتصادي و نظامي حمايت هاي لازم را به عمل آورند. اين موضوع مورد اتفاق فقها و انديشمندان شيعه و سنّي مي باشد: ابوالصلاح حلبي در اين زمينه مي‏نويسد: «اگراز بعضي از كافران يا محاربان بر سرزمين‏هاي اسلامي خطري متوجه شود بر اهل هرمنطقه‏اي جنگ با كساني كه در نزديكي آنها هستند و دفاع از دارالايمان واجب است و بركساني كه در مناطق دوردست زندگي مي‏كنند، واجب است به نزديك‏ترين مرزهاي نبرد باكفار كوچ كنند البته مشروط بر اينكه مناطق درگير با كفار نيازمند ياري آنها باشند تا بدين وسيله هر منطقه‏اي از سرزمين‏هاي اسلامي از وجود مجاهدان و مدافعان از حريم اسلام و مسلمين برخوردار شوند و دراين صورت كوچ بر ديگران كه در مناطق دور زندگي مي‏كنند ساقط شود. «

شما میتوانید این مطلب را از طریق شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
error: